Onderneem je vrijheid

Onderneem ‘t ervan!

De meeste ondernemers willen nooit meer in loondienst. De meest genoemde reden: de vrijheid. Maar nemen we wel alle vrijheden die we hebben als ondernemer. Natuurlijk: je deelt je eigen tijd in, voert je werk uit zoals jij wilt, zoekt je eigen collega’s uit, je eigen werkplek, maar wat dacht je van deze 4 vrijheden:

verhuizen naar een exotisch oord
‘nee’ tegen je klant zeggen
‘nee’ zeggen tegen een opdracht zeggen
lekker eigenwijs de opdracht heel anders uitvoeren

1. Verhuizen naar een exotisch oord

Aangezien je al 100% in de cloud kunt werken en vergaderen kun je vanaf elke plek weken in de wereld. Met Google Apps for Work heb je al geen fysiek kantoor meer nodig. Hoeveel werk lever je daadwerkelijk persoonlijk af? De 3 jonge ondernemers van Digitus Marketing zijn begin dit jaar naar Grand Canaria verhuisd! Ze deden alles toch al online. De verhuizing hebben ze tevens gebruikt als marketingstunt. En mocht je niet willen verhuizen, dan kun je deze vrijheid ook nemen door lekker lang op vakantie te gaan en vanuit daaruit te werken. Neem een tweede huisje bijvoorbeeld.

2. ‘Nee’ tegen je klant zeggen

We kennen allemaal de 80-20 regel: 80% van je tijd en energie gaat naar 20% van je klanten. 20% van je klanten leveren 80% van je omzet op. En dit zijn niet dezelfde klanten. Dus zeg maar eens ‘nee’ tegen de energievreters en besteed meer tijd om meer van de 20% goed renderende klanten aan te trekken. Bij 10xbeter Marketing hebben we een workshop die erop gericht is om die 20% als ambassadeur voor jou in te zetten. Zij trekken dan namelijk soortgelijke klanten aan. Dit gaat je geld opleveren EN nog meer werkplezier.

Ja maar.. wat als die klanten slecht over mij gaan spreken omdat ik ze ‘nee’ verkoop? Ja zeker.. een slechte referentie is 7x sterker dan een goede referentie. De vraag is alleen of deze mensen nu eigenlijk wel tevreden over jou zijn. Misschien spreken ze nu al kwaad over je. Dan is het raadzaam om zo snel mogelijk afscheid te nemen. Je helpt hen en jezelf door ze door te verwijzen naar een collega/conculega van jou met andere karakter eigenschappen. Je hebt grote kans dat die klant heel tevreden daar is en jouw collega/conculega helemaal niet veel tijd en energie kwijt is aan jouw klant. Wanneer je afspreekt dat je klanten naar elkaar doorstuurt als ze teveel tijd en energie kosten, dan zet je de vrijheid die je hebt als ondenemer goed in.

3. ‘Nee’ zeggen tegen een opdracht

Waarom doe je een opdracht juist wel of niet? Laten we Google nemen en de 70-20-10 regel:  richt je op 70% omzet genereren uit de core business, 20% uit gerelateerde projecten en zorg dat je 10% opdrachten aanneemt die niets met je core business te maken hebben. Deze richtlijn is er om je te beseffen dat je focus moet houden, maar ook voor een klein deel open moet blijven staan voor ongebruikelijke opdrachten. Deze kunnen je namelijk op ideeen brengen voor een nieuwe strategie.

Ja maar.. ik mag toch geen ‘nee’ verkopen, anders gaan ze naar de concurrentie. Google vindt dat je je niet moet focussen op je concurrentie. Waar je wel naar kunt kijken is of jouw ideale doelgroep baat heeft bij een nieuwe aanpak? Dat wat je leert uit een opdracht die niet bij je corebusiness hoort. Zo niet, dan is het beter je tijd te besteden aan het verbeteren van jouw product of dienst voor jouw ideale doelgroep. En denk dan niet aan een 10% verbetering, maar aan10x beter. Deze gedachte helpt je out-of-the-box te denken.

4. Lekker eigenwijs de opdracht heel anders uitvoeren

Het gaat tenslotte om het resultaat! Dit moet vlogger Casey Neistat ook gedacht hebben toen Nikey hem vroeg een film te maken ‘Make it count’. De film moest gaan over wat het betekende om ‘het te laten tellen’: #makeitcount. Casey heeft geen film gemaakt. Hij heeft het hele budget samen met zijn beste vriend opgemaakt aan een wereldreis. Na 10 dagen was het geld op. De video van 4,5 minuten, staat op Youtube en inmiddels meer dan 18 miljoen x bekeken.

Conclusie: neem je vrijheid dan krijg je meer focus, omzet en werkplezier
Wanneer je weet wie je ideale klanten zijn en waarom, dan weet je dat je geen ander soort klanten moet aannemen en het je zelfs geld gaat opleveren wanneer je van niet-ideale klanten afscheid neemt. Dit geeft je focus. Ook de 70-20-10 regeling voor het aannemen van nieuwe opdrachten helpt je aan focus. Wanneer je weet wat jouw klant ECHT nodig heeft, kun je je product/dienst 10xbeter maken waardoor ze als ambassadeur voor jou nieuwe ideale klanten gaan aanbrengen. Dit geeft je meer omzet. Alles bij elkaar opgeteld zul je merken dat je met meer focus, ideale klanten, minder niet-ideale klanten en meer omzet een heel hoop meer werkplezier gaat krijgen.

Wil je weten hoe? Neem dan contact met ons op.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *