Voor mijn nieuwe bedrijf in branding, marketing en communicatie heb ik me verdiept in de hogere wiskunde van Naming. Een beetje Googlen (Google is verrukt dat wij hun naam als werkwoord gebruiken) en je komt al gauw op alle Don’ts. Waar zijn de Do’s?! Hierbij mijn overwegingen en de tips and trick die ik ben tegen gekomen (Does is trouwens al bezet). Ik ben ook benieuwd naar de overwegingen van jouw naam.

Het Halo-effect

Zeker voor een creatief bedrijf is de naam je visitekaartje, je porfolio en Halo-effect in een. Wat ik wil uitstralen met mijn naam is: fris, nieuwe economie, energie en een tikkeltje rebels. Ik verwacht niet dat mijn naam het tot een werkwoord of de Dikke Vandalen schopt zoals appen, Maquita of Luxaflex. Wel wil ik dat mensen meteen de juiste associatie hebben en vooral: mij opdrachten gunnen omdat ze erop vertrouwen dat ze door mij zelf nieuwe opdrachten gegund krijgen (De Gunfactor bestaat ook al).

Niks voor de hand

Alle voorde hand liggende namen zoals Merkwaardig en Opgemerkt; en de goede Google zoekresultatenwoorden zoals Marketing, Marketingencommunicatie en Branding zijn natuurlijk al weg.

Bakker Bakker

Dan maar even een paar stappen terug: een merknaam dient het vertrouwen op te wekken zoals de naam van de ondernemer uit het dorp dat vroeger deed. Die kende je en wanneer iemand aan hem refereerde kreeg je daar een bepaald gevoel bij. Dit is wat branding precies nastreeft. Het leuke van vroeger was dat de bakker vaak Bakker heette en de slager Beenhakker. Wel zo overzichtelijk. Dit voordeel wil ik ook.

Echte namen kunnen niet meer

De echte namen (zelfstandig naamwoorden) komen uit het begin van het internet tijdperk: Yahoo, Apple, Amazon, Virgin, Twitter, Bol.com. Nu zijn alle zelfstandig naamwoorden wel bezet. Alhoewel het Sprout (spruit) toch wel gelukt is. Overigens hebben de meeste merken tussen de 5-10 letters. Kort is namelijk wel zo handig bij emailadressen, tweets en kleine telefoonschermpjes. Echte namen konden toen ook nog: Tom Tom, Ben… Heb je je eigen naam wel eens tussen de www. en .nl gezet? (Renee is ook al present).

Nieuwste trend heeft een spraakgebrek

Om een nieuwe url te kunnen claimen wordt er nu vaak een letter weggehaald: Flickr, Tumblr, Blendle; of een extra letter toegevoegd: Thinkk; of het woord expres verkeerd gespeld: Bizzy, Marqt, Google (Gogol), al gelooft niet iedereen dat deze spelfout opzettelijkheid was.

Alliteraties

Ik vind combinaties van 2 bestaande woorden aan elkaar geplakt, die meteen aangeven wat je aan het product/de dienst hebt heel sterk: Evernote. Vooral de woorden met twee lettergrepen kunnen  lekker bekken: Fatboy, Facebook, SoundCloud, Starbucks, Bitcoin, Podcast (meeliftend op het succes van de Ipod). Vooral wanneer ze allitereren: Slideshare. 

Rode Oortjes

Eigenlijk vind ik nog het meest creatief wanneer je een samentrekkingen verzint die meteen zegt wat het product voor je doet: Pinterest, Whatsapp, Piktochart, TinyURL. Dit geldt ook voor 2 losse woorden. Zo vind ik de naam Rode Oortjes voor een pornografische strip (heb ik van horen zeggen) echt geweldig. Wanneer ik nou eens twee relevante, lekkerbekkende woorden kan vinden die ook nog eens allitereren.

Zelf verzonnen woorden

Een totaal zelf verzonnen naam kan ook zoals: Zalando, Deezer, OXXIO. Al blijf ik ze toch vaak niet heel sterk vinden. Alhoewel de naam Voldermort natuurlijk geniaal is. Zelf verzonnen namen met een associatie vind ik wel erg goed: Skype, Spotify, Netflix, Hootsuite. Spelen met het domein zou nog kunnen zoals: about.me, reach.it. Wel geinig, maar meer is het niet vrees ik. Het wordt ook niet echt opgepakt. Misschien jammer, want Z.org leek me dan juist weer leuk. Lekker simpel. Laatst zag ik op een spierwit klein autootje deze tekst: turksleren.nl. Zo sterk. Omdat het zo simpel is, lijkt het alsof de cursus Turks daar ook heel eenvoudig is.

Associatie met je naam

Wat als je een associatie met je eigen naam kunt maken? Bij een restaurant wist ik het wel. Ik zou het  “Bon a Petiet” noemen. 

Company labels

Wat ik ook sterk vind is wanneer je company name vooral de visie weergeeft en je met een label erachter aangeeft om welk product/dienst het gaat binnen die visie. Bijvoorbeeld Google Translate, Google Docs. Apple heeft dit met de i opgelost. Iphone, Ibook, Ipod. 

Afkortingen

Hoe zit het met afkortingen? Een klant van mij dat haar bedrijf eerst Online accountants MKB noemde heeft haar naam nu uit praktische overwegingen verkort naar OAMKB. Een succesvolle ondernemer (Quote 500) zei hierover: “Noem het OMKABEE. Zo spreek je het toch uit?” Leuk. Wellicht de nieuwe trend: fonetisch. Net als Etumee (buurt etentjes). Of een fonetische vertaling als: Low Lands. 

Een hele zin als naam

Wat je ook steeds meer ziet zijn de zin-namen: ‘Ikzoekeenwoningineindhoven.nl’. Zo heb ik alvast deze url vastgelegd: ikdoemijnmarketingzelf.nl voor de tool die we ontwikkelen (gelijk online boekhoudsoftware) om je eigen marketing en communicatie eenvoudig op te zetten, met een beetje hulp van ons. 

Maakt het uit?

En wellicht is het ook geen Miljon Dollar Question. Zoals Paola Norambuena, directeur van Interbrand zegt: “A great name can’t fix a bad product. A great product can fix a bad name.”