Marketing tips

Richt je alleen nog op de ideale doelgroep

Wanneer je je niet focust op een doelgroep blijkt dat 80% van je klanten slechts 20% van je omzet opleveren. Dat betekent dat 20% maar liefst 80% van je omzet oplevert! Zorg dus dat je je alleen op die 20% ideale klanten richt en verviervoudig je omzet. Mits de omzet-winstverhouding gezond is uiteraard.

Bovendien zijn mensen uit de ideale doelgroep de klanten die jou de minste moeite kosten, die het meest tevreden over je aanbod zijn en je graag doorverwijzen naar andere soortelijke klanten.

Je hoeft geen ‘nee’ te verkopen aan de niet-ideale doelgroep (tenzij zij geld kosten en jou ook niet genoeg opleveren op de lange termijn). Je besteedt je geld en tijd slechts zeer effectief, alleen aan de ideale doelgroep.

Concreet: Je ideale doelgroep vind je in je cijfers. Via online boekhoudpakketten zoals Yuki en Exact online kun je eenvoudig segmenteren. Wanneer je meer dan 100 e-mailadressen van je ideale klanten uploadt in Facebook (waarmee mensen ook aangemeld zijn bij FB), geeft FB jouw doelgroep een naam. Tevens zoekt hij dan de vergelijkbare doelgroep erbij. Dit doet LinkedIn ook in Sales Navigator. Via e-mail marketing kun je aan de hand van het gedrag verschillende segmenten automatisch laten aanmaken en gerichte boodschappen versturen.

Zorg 10xbeter voor je ideale doelgroep

Zorg dat je 10xbeter bent dan je concurrenten. Hiervoor moet je deze klanten door en door kennen. Zorg dat je hun droomscenario kent. Vervolgens laat je zien dat jij hun droomscenario ook belangrijk vindt en dat je hen wilt helpen dit te bereiken. Dan worden zij fan van jouw bedrijf. Wanneer jij aan hun verwachtingen voldoet (en liefst overstijgt), zullen ze jou graag promoten.

Het sleutelwoord is wat ons betreft: betekenis geven.

Concreet: maak gebruik van de Customer Value Proposition om de ideale klanten in het hoofd te kijken. Voer persoonlijke gesprekken, stuur enquêtes en test je conclusies. Maak een kleine groep ambassadeurs verantwoordelijk door hen als test panel aan te stellen.

Adverteer gericht

Kun je het ook zonder advertentiegeld in te zetten? Ja, dat kan, maar dat kost tijd. Heb je meer tijd dan geld, dan is dit een goede optie. Heb je grotere groei ambities, dan is adverteren via social media inmiddels een heel goedkope oplossing. Let wel: het kost even wat tijd om de juiste advertenties te maken. Dat betekent: proberen, testen, evalueren, aanpassen, testen, evalueren, aanpassen… Eenmaal de juiste doelgroep, toon en middelen te pakken, dan gaat het vanzelf. Voorlopig, want de online marketingwereld verandert voortdurend.

Concreet: op dit moment kun je effectief adverteren op Facebook en via Google Adwords. LinkedIn wordt steeds gebruiksvriendelijker en groeit wereldwijd enorm. E-mail marketing is ook volwassen aan het worden. Het meest gebruiksvriendelijk en uitgebreid is HubSpot. Opkomend is Instagram (influencer marketing), vooral de Stories en IGTV (Instagram TV).

Meet, evalueer, pas aan

Vroeger werd gezegd: 50% van de marketingacties werken. Niemand wist echter welke 50%. Inmiddels is dit achterhaald omdat we alles kunnen automatiseren, koppelen en meten.

Net als bij het testen van elke advertentie, moet ook de hele campagne continu gemonitord, geëvalueerd en aangepast worden. Wat vaak blijkt is dat een nieuwe campagne van de bestaande marketingmaterialen ook vraagt om nieuwe aanpassingen. Daarom hebben digitale marketingmaterialen (e-books, presentaties, documenten, pdf’s) de voorkeur.

Concreet: Google Data Studio is goed ingericht om alle analytics (van Google, LinkedIn, Facebook, eigen data) te importeren. Zo kun je eenvoudig een hele rij maken per campagne: besteed geld aan advertenties, aantal pageviews, aantal conversies, omzetgroei, winstgroei, maar richt je ook op het aantal recommendations, Net Promotor Score (% ambassadeurs minus % critici).

Automatiseer op een persoonlijke manier

De enige manier om echt effectief aan marketing te doen, is deze zoveel mogelijk op te schalen en dat is alleen haalbaar door deze te automatiseren. Uiteraard mag geen enkele communicatievorm geautomatiseerd overkomen. Tip hierbij is om bij een heel kleine doelgroep te beginnen die je heel goed kent. Hierin kun je uitproberen en bijsturen. Daarna opschalen naar een grotere vergelijkbare doelgroep voorkomt irritatie-afvallers.

Concreet: via Later.com (gratis op kleine schaal) en Houtesuite kun je posts inplannen. Via e-mailmarketing (bij voorkeur HubSpot), kun je een hele salesfunnel bouwen waar mensen precies en alleen krijgen aangeboden waar ze naar op zoek zijn. Via LinkedIn Helper kun je mensen uitnodigen je pagina leuk te vinden, te linken of naar een presentatie te kijken. Via Pointdrive (beschikbaar via Sales Navigator Team) kun je een presentatie meesturen met je berichten. Achter de schermen zie je precies wie wat heeft bekeken, hoe vaak, en hoe lang. Dit geeft je inzichten in de leads die het meest ‘hot’ zijn en benaderd kunnen worden.

Heb je vragen naar aanleiding van deze tips, mis je nog informatie of heb jij leuke tips om te delen? Stuur dan een berichtje naar 89@10xbetermarketing.nl of bel 06-24090428. Je kunt ons ook via de chatbox benaderen. Als we niet online zijn, nemen we zo snel mogelijk contact met je op!