Wat is Jobmarketing?

Eerlijkheid matcht het langst

Jobmarketing is het samenbrengen van Marketing en Recruitment. Jobmarketing maakt de essentie van de werkgever en vacature zichtbaar.  In woord en beeld komt de functie bij de meest geschikte kandidaten letterlijk op schoot: per telefoon of tablet. 10xbeter Jobmarketing doet dit bij voorkeur zo realistisch mogelijk. Hierdoor krijgen we direct de juiste mensen binnen. Bovendien blijkt de match een stuk duurzamer! 

Waarom Jobmarketing?

Jobmarketing heeft een groter bereik aan geschikte kandidaten. Vooral de latent werkzoekenden worden bereikt. Deze mensen solliciteren namelijk niet uit zichzelf. Zij zetten hun gegevens niet op een jobboard. Met Jobmarketing zorg je namelijk eerst voor de bewustmaking ‘he, een andere baan is ook een optie’. Dan volgt de overweging ‘zal ik dat echt doen?’. Vervolgens bekijken zij waar hun voorkeur naar uitgaat. Dus snel handelen is belangrijk! Dan volgt de beslissing. Met de reguliere manier van recruiten bereik je alleen de mensen die in de ‘waar ligt mijn voorkeur’ fase zitten. Nu bereik je dus ook de latent werkzoekenden.

Hoe werkt Jobmarketing?

Jobmarketing start met het achterhalen van de essentie van het bedrijf, de afdeling en de functie. De WHY zoals Simon Sinek die noemt. Vervolgens vertaalt Jobmarketing de essentie naar woord en beeld. Dit gebeurt bij voorkeur op video: de vacaturevideo. Dan wordt deze tekst en beeld op een werken-bij pagina gezet. Uiteraard met de contact gegevens voor meer informatie en om te solliciteren. Dit kan bijvoorbeeld via een pagina van Homerun. De basis ligt er. Nu kan de jobmarketing campagne beginnen.

Online Jobmarketing campagnes

Online Jobmarketing heeft als voordeel dat het slechts 1 keer goed inregelen betekent. Vervolgens is het monitoren en licht bijsturen. Het is opschaalbaar en niet afhankelijk van afstand en tijd.

Allereerst bepalen we de ideale doelgroep, de ideale kandidaat dus. Via de social media kanalen tonen we de vacature aan deze ideale kandidaten groep. Een advertentie klikt door naar de werken-bij pagina. De advertentie tonen we op 2 manieren aan dezelfde doelgroep. Het verschil is slechts 1 element. Bijvoorbeeld met, en zonder ondertiteling van de vacaturevideo. Dit noemen we de a/b test. Continu monitoren we hoe de advertenties het doen. Wanneer advertentie b beter is dan a, dan gaat a eraf en volgt advertentie c, met wederom slechts 1 verschillend element. Zo optimaliseren we de advertentie steeds verder. Hoe beter de advertentie het doet, hoe relevanter het social media kanaal de advertentie vindt. En dat betekent: hoe lager de kosten zijn per click!

Via Google Adwords promoten we de vacature en de werken-bij pagina in de zoekresultaten. De betaling gebeurt aan de hand van een veiling. Hoe populairder het woord, hoe hoger de prijs per click.

Offline Jobmarketing strategie

Offline jobmarketing is een stuk arbeidsintensiever en kostbaarder. Het heeft daarentegen ook een lange termijn karakter. Zo geven bijvoorbeeld ICT bedrijven bootcamps en colleges aan leerlingen. Bedrijven nemen stagiaires aan die mogelijk blijven werken. Voorheen werd zelfs beginnende studenten aangeboden de hele studie te betalen. Dit op voorwaarde dat zij daarna (minimaal 5 jaar) bij het bedrijf kwamen werken. Dit kan juridisch inmiddels niet meer.

Offline trek je kandidaten aan via banenbeurzen, stands op festivals, abri’s in bushaltes, advertenties in relevante vakbladen, magazines en kranten. De kosten stijgen naarmate het bereik groter lijkt. 10xbeter Jobmarketing werkt voor de wat grotere MKB bedrijven. Bij online Jobmarketing kun je ook gratis, bijvoorbeeld viral, opschalen. Daarom geven wij de voorkeur aan online jobmarketing strategieën.

Het doel van 10xbeter Jobmarketing

Wat we willen bereiken met 10xbeter Marketing is dat zowel werkgevers als werknemers met meer plezier naar het werk gaan. We vinden namelijk dat als je een gelukkig leven wilt, je werk daar een belangrijk onderdeel van uitmaakt. Daarom maken we eerlijke vacatureteksten en vacaturevideo’s. Daarbij verdiepen wij ons goed in de werkgever en in de kandidaten. Daarmee kunnen we de meest duurzame match selecteren. 

Openheid en kennisdelen

Veel marketingbureaus vinden het fijn om alle touwtjes in handen te houden en alle kennis en kunde tot hun ‘geheime recept’ te beperken. Wij zien ons werk meer zoals WordPress dat doet: open source.

Meer informatie

De recruitment wordt gedaan in samenwerking met Zuiver Recruitment. Kijk daarom voor de recruitment kant op Zuiver Recruitment. Voor meer informatie over recruitment kun je bellen met Marc Valkenburg op 06-13341480 of mailen naar marc@zuiverrecruitment.nl.

Meer informatie over Jobmarketing kun je opvragen door te bellen met Renée Petiet: 06-24090428, of te mailen naar renee.petiet@10xbetermarketing.nl.