Houston, we’ve got a name

In de vorige blog over mijn zoektocht naar een sterke bedrijfsnaam, kwamen alle trends voorbij. In deze blog beoog ik je te entertainen met ons brainstormplezier en meegrinniken over de deceptie.

Money talks

Vrijdagavond 19.00 uur. Een goede lasagne legt de bodem. De gesprekken van mijn meest fantasierijke vrienden nemen al astronomische vormen aan “Je moet een gebouw kunnen ontwerpen volgens het mikado-effect!” Geld trekt de aandacht: “Als we aan het eind van de avond een goede naam hebben, dan ben je: en dronken, en heb je ieder €100,- verdiend.” Creatieve breinen worden zelden betaald, dus ik betaal mijn vrienden graag (voor het brainstormen). 

De noodzaak

Nu de markt zo enorm aan het veranderen is, is het voor MKB ondernemers cruciaal geworden hun producten en diensten aan te passen aan de verander(en)de vraag van de markt. Veel ondernemers worden echter zo opgeslokt door de dagelijkse rush dat het nadenken over de marketing er eentje wordt van ‘Oh ja, dat moet ik echt een keer gaan doen.’ 

ROI

Marketingmodellen genoeg te vinden op internet. Echter zijn die ontwikkeld voor grote bedrijven, met grote budgetten. Wat moet je dan als MKB ondernemer? Een gerenommeerd bureau is te duur. Een klein bureau tijdrovend en de ROI en kwaliteit blijft onzeker. Dus ik bied hen een digitale webapp die hen snel door de denkstappen heen leidt aan de hand van eenvoudige bruikbare marketingmodellen. In de app wordt alle expertise, ook de toepassing gedeeld. Dit concept is opschaalbaar en daardoor betaalbaar. Ze bewijst haar kwaliteit door de populariteit. Informatie over ROI wordt verzameld en gedeeld zodat de webapp steeds uitgebreider wordt. 

Een hekel aan marketing

“Laat in je naam het woord marketing terugkomen.” In een brainstorm mag je nergens ‘nee’ op zeggen, maar in dit geval was het noodzakelijk: marketing heeft inmiddels de associatie met jokkebrokken, manipulatie en verkooppraatjes. Daar houd ik ook niet van. Ik vind dat je moet beginnen bij het unieke verhaal van de ondernemer. En dan is de eerste vraag: wat is je overtuiging, waarom je doet wat je doet? Zoals Simon Sinek uitlegt: start with why. 

Het concept

Ik weet dat iedere ondernemer een uniek verhaal heeft. Dit verhaal is wat hen identificeert en onderscheidt van ieder ander. Als dit verhaal duidelijk is en je weet hoe je mensen met jouw overtuiging gaat helpen, is de marketing daarna eenvoudig in te vullen. 

Daarom nodig ik ondernemers uit in mijn stoel te komen zitten. Deze stoel haalt het beste op strategisch vlak uit jou naar boven. Door de vragen die ik je stel, en de instrumenten die ik je geef, bedenk je zelf, eenvoudig en snel je eigen geniale marketingstrategie. 

Ik wil dat mensen aan het eind van het traject bij zichzelf denken: “Wow dat heb ik eigenlijk best wel heel goed gedaan!” En echt trots zijn. Dat moet in de naam, vind ik. Alzegikhetzelf en Ifimaysayso. Het is alleen een beetje uit he, die zinwoordjes. En dit kan vast nog sterker. 

Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP)

Het zou toch geweldig zijn als je een naam kunt bedenken die de ondernemer die de webapp bezoekt direct in de juiste mindset zet: ik laat al mijn dagelijkse beslommeringen achter me, ik maak mijn hoofd leeg en maak ruimte voor strategisch denken. Vrijdenken, Free your mind, Time to be genius, Open Space, IQopen. 

Alleererst een stukje Naming theorie

Op mijn vorige blog met de trends kreeg ik een aantal verrassende reacties: Sculptaal deelt een lijst met de verschillende soorten namen: een creatie (zoals Groupon en DigiD); afkorting (KLM); beeld (Shell, Blue Band); abstract (Thalys, Achmea); Associatie (Lion, NY Pizza); beschrijving (Vliegwinkel, Autodrop); personen (Albert Heijn, Ducatti) en cijfers (D66, Chanel No5). Over cijfers gesproken, iemand gaf deze briljante reactie: “Waarom gebruik je geen cijfersubstitutie als je het toch over “ho9ere w15skund3” hebt?” De Naamafdeling noemt Naming “geen hogere wiskunde maar wel een vak”. Ze noemen zichzelf overigens Naammakers.

Leuke voorbeelden

Pebble was het grootste Kickstarter project van de wereld. Ik denk dat ze twijfelden tussen Pebble en Bepple. Zie hier de oplossing in de schaduw.

En ik weet zeker dat de ondernemers die het carpoolen digitaal opschaalbaar wilden maken niet op een goede naam konden komen. Ze wilden vast iets met 3 lettergrepen en ‘car’. Iets van ‘hm-hm-car’, iets met gezellig, samen rijden, iets van ‘bla-bla-car’. 

De digitale gevondenvoorwerpen verzamelaar heet iLost. Het nog te crowdfunden product dat onkruid wiedt em voorkomt op een natuurlijke manier: Niks-nie-onkruid.

Ter vermaak

Als je als concurrent ernaast gaat zitten zou ik je Frans & Frietje noemen, met Franse frietjes. 

De Gin-tonic brainstorm

De Engelstaligen noemen ons liefkozend Dutchies. Dus, mocht je Gouda in het buitenland willen beconcurreren: Dutcheese. Of een taalcursus Nederlands in America geven: Dutcheasy. Groener Gras vinden we iets voor een tuinarchitect; Buskruit voor kindervuurwerk; Geen Gouden Greep voor een winkelbeveiligingsbedrijf; Onderstekop voor een kinderboekenwinkel, Buitenstebinnen voor interieurarchitect of architect die de natuur in huis haalt; De Hoofdzaak voor een psycholoog of kapper; Gele Gieter voor een blije tuinwinkel (al ligt verspreken op de loer..); PromesQ voor een upper-class escortbedrijf. Je begrijpt dat het inmiddels al laat op de avond was. 

De top 3

En mooie was van scenario schrijver Marko Martens: Tinkerbell. To Tinker betekent net zo lang sleutelen tot het goed is. Goeie Marko, je kunt zo op het hoofdkantoor van Google werken: blijkt ook daar bedacht. Dit gaf me wel vertrouwen in ons brainstormteam! We kwamen daarna op Tinkerwell, en dat blijkt een Drilling en Pumps bedrijf. Thinkerwell vonden we dan weer wat te eenvoudig, maar blijkt gebruikt te worden voor congressen van de NASA.

Yes we have a name

Aangezien ondernemers er even rustig bij moeten kunnen gaan zitten, en in control zijn met alle benodigdheden en expertise binnen handbereik. Met als resultaat een eigen bedachte marketingstrategie waardoor ondernemers zich geniaal voelen.

IMG_0795.JPG

Nog niet online

We hebben de naam een tijdje uitgeprobeerd en het bekt voor geen meter kan ik je vertellen. Bij het uitspreken denken mensen dat je de nieuwe Monsato bent, als in Genius Seed. En aan de telefoon is hij onverstaanbaar. 

Intussen zijn we ingelijfd door OAMKB, en zijn we de trajecten offline aan het aanscherpen met de 45 partners van OAMKB, hun 2000 MKB ondernemers als klant, en ondernemers daarbuiten. De trajecten zijn oa: ‘Van idee naar business case’ in 10 sessie; ‘Omzet groei op korte termijn’ van 6 sessies; ‘Promotie campageplan’ van 3 sessies.

Mocht je nog een goeie naam weten, dan horen we het graag! En als we wel online gaan, zullen we zeker contact opnemen Naamafdeling en Sculptaal, want het is toch echt een vak apart inderdaad.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *